چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

مطلب علمی/

ورزش در تابستان

ورزش در تابستان

هنوز به وسط فصل تابستان نرسیده و دمای هوا در حال افزایش است. اما این نباید بهانه ای برای حذف ورزش باشد. شما می توانید فعالیت های خارج از منزل را حتی در طول تابستان، فقط با در نظر گرفتن موارد خاص، ادامه دهید.

اگر مراقب نباشید، ورزش و تعریق زیاد می تواند منجر به گرمازدگی، حالت تهوع، سردرد و کم آبی بدن شود. اگر برای مدت طولانی در گرمای زیاد بمانید، سیستم خنک کننده طبیعی بدن شما شروع به  کار می‌کند که می‌تواند منجر به خستگی و گرمازدگی شود. فقط نوشیدن آب زیاد کافی نیست زیرا بدن شما نه تنها آب بلکه الکترولیت ها و نمک را از طریق عرق از دست می دهد. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که به تنظیم و کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می کنند. الکترولیت ها عبارتند از پتاسیم، سدیم، کلرید، فسفر، منیزیم و کلسیم. عدم تعادل الکترولیت در موارد شدید می تواند منجر به گرفتگی عضلات، پرش، ضعف، آریتمی قلبی، و حتی مرگ در اثر ایست قلبی شود.

بهترین زمان برای تمرین در تابستان صبح زود است یا  بعد از غروب آفتاب ورزش کنید. اگر ازن بالا و آلودگی هوا پیش بینی می شود، بهتر است در فضای بسته تمرین کنید. لباس های گشاد و رنگ روشن بپوشیدرنگ های تیره گرما را جذب می کنند، در حالی که لباس های رنگ روشن گرما را منعکس می کنند. پوشیدن لباس های تنگ شما را گرم می کند، باعث ناراحتی می شود و تنفس را محدود می کند. لباس های گشاد بپوشید تا هوای بیشتری روی پوست شما بچرخد و خود را خنک نگه دارید.

چه تابستان، چه زمستان و چه در فصل ابری، اگر بیرون ورزش می کنید، همیشه از ضد آفتاب خود با حداقل SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. استفاده نکردن از ضد آفتاب می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود که می تواند خطر پیری زودرس و آسیب پوست را افزایش دهد.

قبل از اینکه برای ورزش بیرون بروید حداقل دو لیوان آب بنوشید. یک بطری آب با خود داشته باشید و در بین جلسات تمرینی خود به نوشیدن آب ادامه دهید. بعد از اتمام تمرینات خود آب بیشتری بنوشید. الکترولیت ها را با میوه ها و سبزیجات پر کنید و نه نوشیدنی های ورزشی که پر از کالری هستند.

مراقب علائم هشدار دهنده باشید

تا حدی ورزش نکنید که دچار سرگیجه، ضعف یا حالت تهوع شوید. به بدن خود توجه کنید و در صورت احساس چنین علائمی فوراً متوقف شوید، ضربان قلب سریع، سبکی سر، ضعف، سرگیجه، سردرد، گرفتگی عضلات، استفراغ را نباید نادیده گرفت. اگر این اتفاق افتاد، بنشینید، آب بنوشید و مقداری میوه یا میان وعده مغذی بخورید.

نوشیدنی های ورزشی فقط در صورتی باید در نظر گرفته شوند که وزن بدن ایده آلی داشته باشید و برای مدت طولانی با شدت بالا ورزش کنید. حتی در این صورت، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کالری، ایده خوبی است که نوشیدنی های ورزشی را رقیق کنید.

دکتر رمضان حیدریان- رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.